maanantai 18. helmikuuta 2008

TS-E 24/3.5L!


Sainpa vihdoin ostettua Tilt&Shift -objektiivin: Canonin TS-E 24/3.5L. Tässä vähän mietteitä noin viikon kokemuksella.

Lyhyesti: erittäin skarppi ja monipuolinen optiikka, jota on mukava käyttää. Jos jotakin moitittavaa etsitään, niin säätövaraa, etenkin tiltin suhteen, voisi olla enemmän, CA:ta (eli kromaattista aberraatiota) taas vähemmän. Olisi myös mukava, jos tilttiä voisi käyttää tarpeen mukaan joko shiftin suuntaan tai "ristikkäin", ilman ruuvimeisselin käyttöä.

Yleistä T/S -objektiiveista

Objektiivin idea on siis se, että tarkennustasoa voi kallistella, ja optista akselia nostaa tai laskea. Tarkennustason kallistus on kätevä esimerkiksi maisemakuvaamisessa; tarkennustason voi kääntää maan suuntaiseksi siten, että 20cm päässä oleva yksityiskohta toistuu tarkkana samoin kuin vastarannan puutkin. Ja tämä siis aukolla f/8. Optisen akselin nosto on hyödyllinen kuvatessa esimerkiksi rakennuksia, tai maisemia joissa on pystysuoria linjoja (vaikkapa puut). Optisen akselin nostoa eli shiftiä voi käyttää myös panoraamojen luomiseen, voi luoda joko normaalin vaakapanoraaman tai sitten voi liittää yhteen kolme pystysuuntaista kuvaa, jolloin saa aikaan noin 2:3 kuvasuhteella olevan 24 megapikselin kuvan.

Shiftaaminen toimii siis käytännössä siten, että objektiivilla on huomattavasti perus-35mm ruudun ylittävä piirtoympyrä. Seuraavassa kuvassa harmaa alue kuvaa filmiruutua tai kennoa, ja ympyrä koko piirtoympyrää:


Nyt kun objektiivin shiftiominaisuutta on käytetty, tilanne näyttää tältä:


Tässä oiva linkki aiheesta: http://photo.net/equipment/canon/tilt-shift

Polttoväli

24 on äkkiseltään ajateltuna vähän outo polttoväli. Maisemakuvissa olen tottunut käyttämään 17-20 millimetriä, ja arkkitehtuurityyppisissä (ulko)kuvissa taas vähän pidempi, vähintään 28-35 millimetriä voisi olla sopivampi. 24 voi olla kuitenkin hyvä valinta. Olen jo jonkin aikaa pyrkinyt käyttämään maisemakuvissa kin "mahdollisimman" pitkää polttoväliä, monesti 28mm tai 35mm. Superlaaja objektiivi kun aina korostaa etualaa ja tekee muusta kuvasta todella "pienen". T/S-objektiivilla saa kuvaan mukavasti myös etualaa, vaikka polttoväli ei kaikista laajin olisikaan.

Vaihtoehtojakaan ei kovin laajasti ole. Kolmansilta osapuolilta voisi löytyä 35mm, mutta hinta on melkein sama kuin tällä, ja lisäksi 35 on mielestäni ainoana valintana maisemakuviin liian pitkä, samoin tietysti kuin Canonin seuraavaksi laajin T/S, 45mm.

Terävyys

Objektiivin terävyydestä ollaan hyvin montaa mieltä. Toiset parjaavat todella huonoksi, toiset pitävät huippuna. Omassa käytössäni en luultavasti tarvitse suurempia aukkoja kuin f/8 tai f/11, joten keskityin terävyyden arviointiin siitä eteenpäin. Minusta objektiivi vaikuttaa yhtä terävältä kuin 17-40, joka oman näkemykseni mukaan on Canonin terävin laajakulmaobjektiivi.

Terävyydestä puhuttaessa pitää ottaa huomioon pari seikkaa. Objektiivi on manuaalitarkenteinen, ja pieni misfocus voi aiheuttaa lievää suttuisuutta. 24milliä on vielä todella laaja, mutta toisaalta ei niin laaja, että tarkennuksen voisi heittää sinnepäin ja odottaa täydellistä tulosta. Osa pettyneistä käyttäjistä saattaa kuvata kroppikennolla, joka voi olla haasteellinen tallennusmedia objektiiville, jonka piirtoympyrä kuitenkin lähentelee keskikokoa (halkaisija ainakin 58mm).

Shiftin käyttäminen aiheuttaa sen, että kuvan tekemiseen käytetään objektiivin reuna-aluetta, jossa piirto on heikompi. Kovin paljon en ole shiftattuja kuvia vielä tutkinut, mutta sen verran, että voin sanoa, että kyllä näin syntyy kokonaisresoluutioltaan parempia kuvia kuin "köyhän miehen T/S" -tekniikalla tai käyttämällä Photoshopin perspektiivinkorjaustoimintoa.

Parempaa kuvaa tällä saa etenkin silloin, kun tarvitaan syväterävyyttä, ja kohteet ovat jonkinlaisessa tasossa. Tällöin voidaan terävyystaso kääntää niin, että se kulkee kohteiden kautta. Terävyysero on huima, etenkin jos ei-tiltattua kuvaa varten tarvitsee himmentää paljon. Muutenkin syväterävyyden lisääminen himmentämällä on mielestäni vähän niin ja näin; se tekee epäterävästä vähemmän epäterävää, mutta ei nyt ihan suoranaisen terävää. Optiikan lakien mukaan kuva kuitenkin on maksimaalisen terävä vain yhdestä kohdasta.

Objektiivia voidaan tiltata 8 astetta, ja viimeiset pari astetta on merkitty punaisella. Kannattaa muistaa, että 8 asteen tilttaus kääntää tarkennustasoa huomattavasti enemmän kuin 8 astetta. Ehkä 80, ennemminkin. Mitään kuvanlaadun heikkenemistä en ole tiltatessa havainnut.

Vinjetointi

Vinjetointi on toinen asia, mistä objektiivia on moitittu. Tämä tulee esiin lähinnä shiftiä käyttäessä, punaiselle alueelle mennessä tummentumisen huomaa jo etsimestä. Piirtoympyrästä johtuen vinjetointi on luonnollisesti vain kuvan yhdessä reunassa (ks. havainnollistuskuvat ylempää).

Vinjetointia voi olla joko optista tai mekaanista. Mekaanisen aiheuttaa esimerkiksi jokin optiikan osa, vastavalosuoja tai suodin. Itse en ole kumpaakaan vielä käyttänyt, mutta voisi kuvitella että suotimen käyttö maksimishiftin kanssa voi olla ongelmallista. Mietin, että voisikohan tämän ongelman ratkaista käyttämällä isompaa suodinta (77mm). Pitänee tutkia.

f/11 tai f/16 -aukolla havaittavaa vinjetointia on oikeastaan vain kennon pituussuuntaan shiftattaessa, ja tällöinkin vain jos shiftaa yli 10mm, eli aivan maksimishifti. Ko. vinjetointi näyttää mekaaniselta.

Vääristymät

Testikuvista löysin jonkinlaista kaarevuutta. Kaarevuus on vähän oudolla tavalla toispuoleista, ja ilmenee (jossakin määrin) myös shiftaamattomassa kuvassa. Vääristymä ei ole kovin merkittävä, mutta kyllä sen huomaa kun kuvan ihan reunassa on selkeitä suoria linjoja (kuten kirkon seinä alla), ja teinkin fotariin actionin sen poistamiseksi.

Esimerkki vääristymästä. Vasen reuna on suorassa, oikea vinossa. Ärsyttävää, mutta kyllä tämän kanssa elää. Kuvassa näkyy myös vinjetointi hyvin. 11mm shifti.


HUOM!! Tarkastelin asiaa, ja huomasin, että kyseessä ei ole vääristymä, vaan salamakenkä ja siinä oleva vesivaaka ovat inasen vinossa. Pystykuvassa kamera on vinossa vähän sivulle ja pikkaisen taaksepäin, mistä johtuu tämän "vääristymän" toispuoleisuus..

Tarkennustason säätämisestä

Yksi hankintaperuste oli siis se, että tarkennustasoa voi säätää ja näin lisätä syväterävyyttä. Mutta miten se käytännössä onnistuu? No, helppoa se ei ainakaan ole. Vaatinee paljon harjoitusta, ja suurentava kulmaetsin helpottanee asiaa, mutta alkuun tuntuu kyllä musertavan vaikealta. Liikkuvia osia on liikaa, kun pitää samaan aikaan saada kaksi eri etäisyydellä olevaa kohdetta teräväksi, objektiivin kallistus juuri oikeaksi, jne.


Tein aiheesta testin, ottamalla kaksi kuvaa; toinen tarkentamalla normaalisti ja himmentämällä hyperfokaalisäännön mukaan, toinen kuva kääntämällä tarkennustaso sopivasti.

"Normaali" kuva. Tarkennus kutakuinkin etualan lumisoiron kohdalla, johon etäisyys ehkä puolitoista metriä. Etualan kivi on reilun puolen metrin päässä. Himmennys f/22 jolloin kaiken pitäisi olla tarkkaa.


Kuva, jossa tarkennustaso on kallistettu. Se kulkee etualan kivestä horisontin metsää. Himmennetty f/11:een.



100% cropit, tiltattu aina oikealla (tai alla). Ensin etualalta:


Kuvan keskivaiheilta:


Horisontista:


Ero on aika dramaattinen. Diffraktiokin tietysti jo puree f/22:lla, mutta ei kyllä läheskään noin paljon.

Tiltti ja shifti samoin- vai eri päin?

Yksi isohko päätös täytyy vielä tehdä; pitäisikö pitää optiikka "vakiona", eli tiltti ja shifti toimivat "ristikkäin", vai pitäisikö ne muuttaa samansuuntaisiksi? Maisemakuvauksessa samansuuntaisuus voisi olla perusteltua. Peruskäyttötapaus voisi olla sellainen, että ottaa vaakakuvan, johon shiftaa alaspäin, ja sitten kallistaa tarkennustasoa eteenpäin. Toisaalta, panoraamakuvissa voisi olla hyvä, jos voisi shiftata vasemmalle ja oikealle ja samalla kallistaa tarkennustasoa eteenpäin.

Jonkun verran dilemma, ja kaikkea ei ikävä kyllä voi saada. Modauksen voisi tehdä itsekin, näyttää helpolta, mutta saapa nähdä.

Esimerkkikuvia

Kokeillakseni arkkitehtuurikuvausominaisuuksia tein pienen visiitin Kalevan kirkkoon. "Toimii", sanoisin.

10mm shifti, f/16


Muutaman millin shifti, f/11


Kaksi shiftattua kuvaa yhdistetty:


Pakkohan tälläistäkin oli kokeilla. Maksimishifti ylöspäin, maksimikallistus, tarkennus puunrunkoon, ja täysi aukko.


Taivaspainotteinen kuva shiftaamalla otettuna:


Sama kuva, otettu kameraa kallistamalla, ero on pieni mutta kyllä sen huomaa:


Muita linkkejä:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti